تبلیغات
دنیای بازی های رایانه ای - نقد و بررسی بازی Bulletstorm
درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی کرده ایم که جدید ترین اخبار و دست آورد های بازی های رایانه ای را در اختیار شما دوستان قرار بدهیم.با تشکر از شما مدیر وبلاگ King
آرشیو وبلاگ
نویسندگان
موضوعات
لینک دوستان
آمار وبلاگ
  • بازدیدهای امروز :
  • بازدیدهای دیروز :
  • كل بازدیدها :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • كل مطالب ارسال شده:
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دنیای بازی های رایانه ای

استودیوی People Can Fly در كارنامه خود عنوان خوش ساخت Painkiller را دارد. پس از موفقیت این بازی، Epic Game استعداد بالای آن ها را در ساخت بازی های اول-شخص مشاهده كرد و این استودیو را خرید. از سال 2007 اعضای PCF شروع به ساخت IP جدیدی به نام Bulletstorm كردند. این بازی همانند Painkiller یك Run'n'Gun سریع است كه اتفاقاً نو آوری های جالبی دارد. Bulletstorm تحت نظر مستقیم Epic Games و کلیف بلسزینسکی (Cliff Bleszinsky) ساخته شده و از موتور قدرتمند این استودیو یعنی Unreal Engine 3 استفاده می كند، ولی آیا این بازی توانست انتظارات را برآورده كند یا خیر؟

داستان


از یك عنوان تیراندازی سریع مثل Bulletstorm داستان آنچنانی انتظار نمی رود، ولی باز هم داستان بازی افتضاح نیست و نكات جالب بسیاری دارد. شما در نقش گریسون هانت (Grayson Hunt) قرار می گیرید. یك سرباز دولتی كه برای یك گروه نظامی مخفی به نام Dead Echo كار می كند. جوخه Echo از زبده ترین مبارزها تشکیل شده كه اهداف یك ژنرال را پیش می برند. در ابتدای بازی، گری متوجه می شود كه ژنرال در حقیقت آن ها را به ماموریت هایی فرستاده كه در آن جوخه Echo به كشتن مردم بیگناه می پرداختند. گری از این موضوع بسیار عصبانی می شود و تصمیم می گیرد هر طور شده انتقام خود را از ژنرال بگیرد. بازی كمی جلوتر می رود و ما كنترل گری را طوری در دست می گیریم كه او مست است و قصد دارد طی یك حركت عجیب سفینه جنگی ژنرال را نابود كند. كار او خیلی خطرناك است و نتیجه، كشته شدن تمام اعضای جوخه Echo می شود و در این بین فقط یك نفر یعنی ایشی (Ishi) زنده می ماند كه طی یك عمل نصف مغزش ربات و نصف دیگر آن انسان است. گری و ایشی به سرزمینی به نام Stygia می روند، جایی كه همه سعی در كشتن آن ها دارند، اما در ادامه این دو متوجه می شوند که ماجرا به این سادگی نیست. داستان Bulletstorm هرچند كلیشه ای است، ولی شخصیت های جالبی دارد. مثلا ایشی خیلی شبیه به یك Terminator است و قسمت رباتی ذهنش قصد دارد وجه انسانی او را بگیرد. مبارزه او با این موضوع جالب است و خود شخصیت گری هر چند بسیار از دوک نوکم (Duke Nukem) و مارکوس فنیکس (Marcus Fenix) وام گرفته، ولی شوخ طبعی و دیوانگی او بسیار خنده دار است. دیالوگ های بازی خیلی شبیه به Gears of War كار شده و بسیار بامزه هستند.

گرافیك


به شخصه انتظار زیادی از گرافیك این بازی داشتم، چون زیر نظر مستقیم Epic Games خالق Unreal Engine 3 ساخته شده، ولی متأسفانه Bulletstorm از مشكلات زیادی در این قسمت رنج می برد. بافت های به شدت بی كیفیت در كنار Texture Loading وجه بدی به بازی داده و خوشبختانه رنگ بندی زیبا و شاد كه حاصل رنگ های آبی و سبز هستند، بازی را از سقوط در این بخش نجات داده است. در بعضی مواقع با افت فریم (به خصوص در صحنه های سینمایی) روبرو هستیم و Lip Synch بازی هم بسیار بد است. محیط های داخلی به لطف بافت های ضعیف واقعاً افتضاح هستند، ولی محیط های خارجی زیبا کار شده اند. Draw to Distance بازی بسیار زیبا و نفس گیر است، ولی حقیقت امر این است كه تمام این محیط های زیبا عكس هستند. به طور كلی رنگ بندی بازی بسیار زیبا است، ولی در مقابل عنوانی مثل Enslaved: Odyssey to the West كه با همین موتور ساخته شده، هیچ حرفی برای گفتن ندارد. بازی ای كه Epic Games پشت آن بوده و شاهكارهای گرافیكی مثل Gears of War را در كارنامه دارد، از لحاظ گرافیكی هیچ حرفی برای گفتن ندارد، به خصوص كه همزمان با Killzone 3 عرضه شده است.

موسیقی/صداگذاری


صداگذاری شخصیت ها در یك كلام عالی است. Epic Games علاقه زیادی در استفاده از صداهای خشن و كلفت برای شخصیت های اولش دارد و در Bulletstorm هم گری از این قاعده مستثنی نیست. با اینکه سعی شده تا شخصیت او شبیه به دوک نوکم باشد، ولی هیچگاه مزه پرانی هایش به تكه های شاهكار دوک نمی رسد. یكی از لذت های بازی، شوخی های بامزه گری با ایشی است. موسیقی حرف خاصی برای گفتن ندارد. قطعات خیلی تكراری و سرد هستند و جو زیادی به بازی نمی دهند و به طور كلی بازی در این بخش ضعیف كار شده است.


گیم پلی


به طور كلی Bulletstorm یك Run'n'Gun معمولی است، ولی PCF مضامین جدیدی به آن اضافه كرده كه به قولی نو آوری به آن ببخشد، اما آیا آن ها در این كار موفق بوده اند؟ هر چند سرخوردن روی زمین كاملا شبیه به Vanquish و Crysis 2 است، ولی چنین حركت هایی مثل لگد زدن و یا جلو كشیدن دشمنان به وسیله كیت برقی روی دستان، لذت زیادی به گیم پلی Bulletstorm داده است. در این بازی نو آوری در كشتن دشمنان باعث می شود مهارت شما بالا برود و با استفاده از آن اسلحه خود را ارتقاء دهید و یا راهنمای حركات جدید بگیرید. شوت كردن دشمن با لگد به داخل یك كاكتوس و یا جلو كشیدن آن ها به جلوی میله تیز و یا پرت كردن آن ها از بلندی مهارت بیشتری به شما می دهد و در حقیقت كشتن در Bulletstorm محدود به تیراندازی نمی شود. روند گیم پلی بسیار سریع و خیلی شبیه به Painkiller است، ولی بازی در این قسمت بی نقص نیست. به طور كلی طراحی مراحل بعد از گذشت 3 ساعت تكراری می شوند و تمام لذت بازی خیلی پیش پا افتاده می شود. هر چند بازی خیلی كوتاه است و 6 ساعت بیشتر طول نمی كشد، ولی همین میزان كم هم در آخر كمی ملال آور می شود. لوكیشن های متنوع كمك خوبی به تكراری شدن آن كرده، ولی این موضوع حتی به بخش چندنفره هم راه پیدا كرده و بازی در این قسمت هم پس از مدت كمی تكراری می شود و جذابیت بالای سری Unreal Tournament را ندارد. میزان سلاح ها خیلی كم هستند، ولی این تعداد كم هم كاركرد خوبی دارد، هر چند هیچ تفاوتی با اسلحه های Gears of War ندارند. به طور كلی بازی خیلی شبیه به Gears of War (از طراحی شخصیت ها گرفته تا اسلحه ها، محیط ها و مراحل) است. كنترل بازی خوب و سریع است، ولی مشكلاتی هم دارد، مثل نشستن كه در بسیاری از مواقع كه می خواهید با نشستن سنگر بگیرید این كار واقعا عذاب آور می شود. شما باید مدام آنالوگ سمت چپ را نگه دارید. این در حالیست كه هیچگاه نمی توانید بدون حركت بنشینید و همیشه به بیرون از سنگر می آیید. متأسفانه Boss Fightهای بازی به اندازه Painkiller جذاب نیستند و بیشتر شبیه به Gears of War هستند. گاه باگ هایی هم دیده می شوند، مثلا در یكی از مراحل یكی از شخصیت ها دری را بازی نمی كرد و من مجبور شدم بازی را Restart كنم تا این موضوع درست بشود. متأسفانه هوش مصنوعی (AI) هم به خوبی كار نمی كند و یك تنه باید همه را نابود كنید. به طور كلی Bulletstorm گیم پلی بسیار سرگرم كننده و جالبی دارد. اگر چه در اواخر كمی تكراری می شود، ولی تجربه نو آن در ابتدا بسیار جذاب است.


نتیجه گیری


Bulletstorm عنوانی سرگرم كننده و جذاب است، ولی وقتی در بازار تیراندازی اول-شخصی مثل Killzone 3 وجود دارد، مشكلات Bulletstorm بیشتر به چشم می آیند. اگر هم این دو بازی را با هم مقایسه نكنیم، Bulletstorm می توانست خیلی بهتر از این ها ظاهر شود.



طبقه بندی: نقد و بررسی، 
ارسال توسط king | تاریخ : سه شنبه 10 اسفند 1389 | نظرات ()
عناوین آخرین مطالب ارسالی
صفحات دیگر